Розвиток логічного мислення у дітей дошкільного віку

Мислення – один з основних пізнавальних психічних процесів, за допомогою якого людина аналізує набутий досвід, розв’язує поставлені завдання, будує зв’язки між предметами навколишнього світу і т.д.

У дошкільнят переважає спочатку наочно-дієве (у найменших), а потім наочно-образне мислення, це коли малюкові для усвідомлення потрібно бачити те, про що йде мова.

Розвиваючи своєчасно всі види мислення, ми допомагаємо малюкові справлятися з різними завданнями максимально швидко, так як дитина вчиться вибирати спосіб, виходячи з досвіду.

Образне мислення є основою для формування логічного мислення, яке включає в себе:

• класифікацію предметів – розподіл за категоріями та об’єднання елементів в одну категорію;

• вміння знаходити зайвий предмет з переліку, продовжувати ритм, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки;

• аналіз, порівняння предметів;

• узагальнення, розподіл предметів за ознакою та ін.

Розвивати логічне мислення можна і потрібно вдома, виконуючи такі завдання:

- Знаходити частину візерунка, елемент тварини, латочку до предмету;

- Розподіляти тварин за місцем проживання (ліс, будинок, море).

- Розподіляти за категоріями: одяг, взуття, меблі, музичні інструменти, овочі, фрукти і т.д.

- Продовжувати ритм: викладати в ряд, наприклад, сонечко, хмару, місяць, потім знову сонечко, … і далі малюк визначає сам.

- Знаходити частину від цілого (часточка лимона – до цілого лимона; листочок – до дерева і т.д.).

- Знаходити протилежності.

- Вибудовувати тварин або предмети по зросту.

- Гра “Що спочатку – що потім?” (відтворювати послідовність подій).

- Що на яку фігуру схоже?

- Що забув намалювати художник? (малюнки з відсутніми частинами) Що переплутав художник?

- «Судоку» для малюків, коли потрібно розподілити предмети так, щоб однакові предмети не зустрічались в одному ряду і стовпчику.

- З яких фігур складається малюнок?

- Лабіринти.

- Складання фігур з паличок і багато інших!

Наочний матеріал дуже важливий у навчанні малюка з інтересом. Пам’ятайте, що завдання повинні бути обрані за віком, але трохи випереджати актуальні можливості дитини, щоб малюк міг прогресувати і активно розвиватися.